Hoe train je voor een split?

Een voorbeeld van wat je kunt leren bij JojaFlex. Deze korte video laat zien hoe je kunt beginnen met werken aan de  split. Je kunt de video bekijken of de uitleg hieronder lezen.

De split bestaat uit A) buigen van je heupen (flexie) en B) openen van de benen (abductie). Veel mensen duwen hun schouders naar voren in de veronderstelling dat ze zo verder komen in de split. Dit is echter een illusie want zo buig je niet je heupen. Maar hoe moet je het dan wel doen?

Om te beginnen zoek je een positie waarin je een lange, ‘rechte’ rug hebt. Wees niet bang om naar achteren te gaan leunen als dit alles is wat je heupen toelaten ​​op dit moment.
Als je een goede startpositie van je heupen en rug hebt gevonden, kun je beginnen met je benen opzij schuiven. Buig kort je heupen tot je wat rek voelt en kom gelijk weer terug in jouw startpositie. Dit kan je een paar keer herhalen. Open vervolgens je benen wat meer door ze opzij te duwen of je heupen naar voren te schuiven. Herhaal deze stappen tot je voelt dat je je maximum van dit moment hebt bereikt.
Als je dit combineert met krachttraining in je nieuw aangekomen bereik, vergroot je je bewegingsbereik. Met andere woorden, je krijgt functionele flexibiliteit.

1 thought on “Hoe train je voor een split?”

  1. Natalie schreef:

    Bedankt voor deze video van de split. Ik ben erg naarstig op zoek naar methodes om flexibel te blijven. Vanaf mijn vijftigste nam de stramheid toe. Mijn heupen vormden hier geen uitzondering op. Met regelmatige oefening heb ik het tij echter kunnen keren. Volhouden is de boodschap.

Comments are closed.