Sportervaring

Pole Fitness, zo begon mijn sportpassie

Wie mij pas een paar jaar kent, kan niet geloven dat ik ‘vroeger’ nooit sportte. Ik begon pas echt met sporten toen ik ging studeren. Met een vriendin ging ik iedere week naar ‘Bewegen op Muziek’. Dat werd later Zumba en voor de grap ging ik ook eens paaldansen uitproberen. Dat vond ik best leuk! In Utrecht begon ik daarom met PoleFitness en was al snel verkocht. Ik kreeg de kans om op het NK mee te doen en begon voor het eerst vaker in de week te trainen. Uiteindelijk eindigde ik als tweede in mijn categorie (intermediate) op het NK van 2016. (Hier een interview, vanaf 18.22 minuut.) Het jaar erop deed ik wéér mee. Nu als duo, en we wonnen  de gouden medaille in 2017 in de ‘Doubles’ categorie! (Onze act kan je hier zien.)

Overgang naar Kickboksen

Ondertussen nodigde een vriend mij uit om eens zijn sport, kickboksen uit te proberen. Ik verwachtte een agressief slaan- en trappen en vond dat niets voor mij. Maar ik kwam erachter dat er veel techniek en spel-elementen in zaten, en besloot het een kans te geven. Met succes! Ik ben het liefst bijna dagelijks aan het kickboksen. Ik hoop dat ik het komende jaar zelf in de ring kan staan.

Ondanks blessures

Bij sporten hoort helaas soms een blessure. Desondanks ben ik blijven sporten.  Blessures  geven misschien wel de grootste uitdagingen als je van bewegen houdt. Ik heb door verschillende blessures geleerd dat rust nemen soms echt nodig is. Gaandeweg leer ik ook steeds beter op tijd rust in te plannen als ik een blessure voel aankomen die door teveel gebruik komt. Maar een blessure zit soms in een klein hoekje, je kan het niet altijd voorkomen. Een verkeerde draai met worstelen leverde me een gekneusd enkelbot op en een onhandige transitie met acroyoga een gekneusde rug. Ik kan daarom nóg beter meepraten over de innerlijke strijd. Wanneer je je als actieveling telkens afvraagt: ‘Sporten, of niet sporten? Dat is de vraag’.

Dankzij blessures: Tjakai

Mijn grootste blessure was een hersenschudding die heel wat teweeg heeft gebracht. Acuut kon ik niet meer werken en waren zelfs de kleinste dagelijkse taken maandenlang moeilijk. Opgelopen tijdens een kickbokstraining en de vraag kwam in mij op: Wil ik nog wel doorgaan met kickboksen? Ik vond deze blessure onacceptabel, maar de meeste kickboksers vonden het een acceptabel risico van een training.

Ik ontdekte dat er twee stromingen zijn in het kickboksen: 1): door klappen wordt je hard en taai. 2): Anders trainen met de focus op zelfbescherming. Blijkbaar was ik bezig met de eerste stroming maar ik vind de tweede beter bij mij passen. Uiteindelijk vond ik een andere trainer die mijn manier van trainen en lesgeven sterk heeft verbeterd. Ik ken nu veel meer verdedigende technieken en vind hard op het hoofd slaan uit den boze in een normale training.  Ontspanning, adem en thaise massage maakt inmiddels deel uit van mijn reguliere training. Mijn sensai Walter Jansen heeft mij een zwarte band toegekend in zijn vechtkunst Tjakai, waar ik zeer trots op ben. Deze leer laat ik zoveel mogelijk terugkomen in de trainingen die ik geef. Met goed resultaat bij iedereen die ik train!

NK kampioen Doubles van het NK Pole Fitness 2017